فناوری اطلاعات,,,,الکترونیک


   وبلاگ تخصصي الكترونيك و فناوري اطلاعات
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 526
بازدید کل : 13577
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1


طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

به وبلاگ الكتروIT خوش آمدید
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

دنیای بازی های جدید
وب سایت رسمی فرهاد مجیدی
HMFun.loxblog.com
kharide sharj hamrahe aval
دانلود بازی های کامپیوتری
فناوری اطلاعات
انجمن مهندسین برق و الکترونیک آمریکا
پرسه های شیشه ای
همگام سازی شکری
سایت اطلاع رسانی کنفرانس ها
سایت آموزش مجازی مدارس امریکا
وبلاگ تخصصی کامپیوتر
دانشگاه تهران
روزنامه جام جم
هفته نامه عصر ارتباط
جدول زیبای مندلیف با جزئیات بیشتر
علم روز دنیا
اخبار IT
اخبار فناوري اطلاعات
آموزش زبان انگليسي
واژه نامه c.p.h
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
ترجه آنلاين متون
انجمن رباتيك
مرجع برنامه نويسي
دانلود مقالات رايگان
فني لرن
آموزش آنلاين زبان هاي خارجي
دانلود رايگان كتاب
دانلود نرم افزار
وبلاگ تخصصي برق
عنوان لینک
دنياي الكترونيك
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الكترو IT و آدرس subphonix.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» متن های هنری خود را حرفه ای ویرایش کنید!

متن هنری(Artistic Text)
متن هنری در مواردی که از تعداد محدودی حروف به صورت تیتر و عنوان استفاه می کنید،به کار می رود.در چنین حالتی علاوه بر تغییر خصوصیات کلی حروف می توانید متن را روی مسیرهای منحنی خم کنید یا هر یک از حروف آن را با زوایای دلخواه بچرخانید و جابه جا کنید.

شما می توانید برای  ایجاد متن هنری،پس از انتخاب ابزار  از جعبه ابزار ،در نقطه دلخواهی کلیک کنید تا یک خط عمودی  به عنوان مکان  نمای تایپ ظاهر شود.پس از اتمام تایپ متن شما به حالت انتخاب شده در می آید.
 



شما می توانید برای انتخاب ابزار متن از کلید F8 استفاده کنید.

تغییر شکل متن
دستگیره های انتخاب اطراف متن نشان دهنده آن است که به راحتی می توانید در راستای عمودی وافقی آن را کوچکتر یا بزرگتر کنید.

همچنین می توانید با ابزار انتخاب روی علامت ضربدر روی متن کلیک کرده ومتن را در حالت انتخاب دورانی قرار دهید وبا کمک دستگیره های دوران ،آن را بچرخانید.

 


تغییر خصوصیات متن

پس از انتخاب ابزار متن،خصوصیات متن که قصد دارید تایپ کنید ،درProperty bar ظاهر می شود،که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.



تراز بندی
در صورتی که متن هنری بیش از یک خط باشد ،می توانید تراز بندی خطوط آن را تعیین کنید.برای این کار با استفاده از ابزار انتخاب ،متن را انتخاب کرده و روی دکمه Horizontal Alignment    کنید.با این کار لیست موجود انواع ترازبندی متن در اختیار شما قرار می گیرد.


شکل دهی به حروف توسط ابزار Shape
شما می توانید پس از تایپ متن هنری آن را توسط ابزار Shape  شکل دهی کنید.برای این کار متن خود را انتخاب کرده و روی ابزار Shape   کلیک کنید.


نويسنده : niloofar | تاريخ : سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» آموزش اعمال افکت loopy loop بر روی متن در فلش (Adobe Flash)

آموزش اعمال افکت loopy loop بر روی متن در فلش (Adobe Flash)

 

 

گام 1
یک سند جدید با ابعاد 300x200 ایجاد کرده،Frame Rate را 35 fps بگذارید.
گام 2
ابزارHorizontal Type را انتخاب کرده،متنی را تایپ کنید.
گام 3
Window > Effects&Presets (Ctrl+5) را انتخاب کنید.
گام 4
در پنلEffects&Presets گزینه Animation Presets > Text >  Rotation > Loopy Loop را انتخاب کنید.مانندنمونه:
گام 5
با استفاده از ابزارSelection و تکنیک  drag and dropافکتLoopy Loop  را از پنلEffects&Presetsروی متنی که تایپ کرده اید، بکشید.
گام 6
بهTimelineرفته طول فیلم را کم کنید تا با طول انیمیشن یکی شود.
گام 7
سپس گزینه Composition > Trim Comp را انتخاب کرده،به ناحیه کار بکشید.
گام 8
حال File > Export > Adobe Flash (Swf) را انتخاب کنید.
گام 9
یک سند دیگر با مشخصات زیر ایجاد کنید:
Width=300    Height=200   Frame Rate=35
گام 10
یکMovie ایجاد کرده نام آن را LoopyText_mc بگذارید.
گام 11
نام لایه جاری را loopy text بگذارید.
گام 12
گزینهFile > Import > Import to Stage (Ctrl+R) را انتخاب کرده،یک فایلswf ،import کنید.
گام 13
به ناحیه اصلی(Scene 1) برگردید.ابزارSelection را انتخاب کرده، Text Movie Clip  را از Library به روی ناحیه کار بکشید.
حال افکت را امتحان کرده ، لذت ببرید.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» کلیدهای میانبر

برخی از این موارد را خیلی ها به خوبی شناخته و به طور منظم از آن استفاده می کنند اما برخی از آنها نیز ممکن است برای شما اولین بار باشد که معرفی می شود و قبلا آن را نمی دانستید!
 
 
 
هنگامی که پای کامپیوتر به میان می آید هر کسی نیاز به سرعت بالا و انجام شدن هر چه سریع تر کارها دارد. برای مثال زیاد اتفاق می افتد که کارمندان در ادارات تحت فشارکارفرمایان یا رئیس خود قرار بگیرند که کاری را سریع تحویل دهند، و غیره.
 در این صورت، همیشه دانستن و استفاده از میانبرهای صفحه کلید (Keyboardshortcuts  به معنی انجام فرامین متداول با کلید های ترکیبی صفحه کلید رایانه به جای استفاده از منوها و راست کلیک کردن) می تواند نقش موثری در افزایش سرعت کار و بهره وری بالا تر داشته باشد.
 به این ترتیب صدها نوع میانبر صفحه کلید های به طور کلی به وجود آمده و حتی میانبرهای صفحه کلید برای هر نرم افزاری به طور مجزا وجود دارد.
 در این مقاله ما قصد داریم برخی از مهمترین میانبر های صفحه کلید ارائه شده در ویندوز را خدمت شما خوانندگان گرامی معرفی نمائیم. برخی از این موارد را خیلی ها به خوبی شناخته و به طور منظم از آن استفاده می کنند اما برخی از آنها نیز ممکن است برای شما اولین بار باشد که معرفی می شود و قبلا آن را نمی دانستید!
 همچنین ممکن است علاقه به خواندن مطالب قبلی در  رابطه با "صفحه کلیدهای جالب” و "صفحه کلید لیزری” داشته باشید که نوشته های فوق به این مقالات لینک شده اند.
 
معرفی میانبرهای صفحه کلید سیستم عامل ویندوز.
 
کلید عملکردی ۱ یا کلیدF1   : این کلید در واقع کلید دسترسی به کمک و راهنمایی در کامپیوتر شماست. هنگامی که این کلید را فشار می دهید یک پنجره HELP  بالا میآید که به شما اطلاعاتی بسته به محلی که در آن قرار دارید می دهد. به عنوان مثال اگر در موقع دانلود یک فایل با مشکل مواجه شوید و کلید F1  را فشار دهید یک پنجره راهنما ظاهر می شود که برایتان توضیح می دهد دلیل مشکل دانلود چیست و احتمالا راه حل رفع آن چیست.
 
CTRL + ESC  : فشردن همزمان این دو کلید سبب باز شدن منوی استارت ویندوز می شود فرقی هم ندارد که در کدام برنامه مشغول کار باشید.
 
ALT + TAB  : هنگامی که شما در حال کار بر روی یک پروژه هستید و چندین برنامه را بر روی دسکتاپ خود اجرا  کرده اید  گاهی اوقات برایمان واقعا گیج کننده می شود که هر بار برای گشودن یک برنامه نشانگر ماوس را به نوار وظیفه برده و از پنجره یک برنامه به برنامه دیگر برویم. بنابراین فشردن کلید های ALT  و  TAB  به شما کمک می کند تا به مقابله با این مشکل بشتابید چرا که سوئیچ بین برنامه ها به سرعت انجام خواهد شد.
 
ALT + F4   : تا کنون شده عجله  و استرس در آخرین لحظه را تجربه کنید، زمانی که کسی به سمت شما می آید و شما باید در یک آن تعداد زیادی پنجره های باز شده بر روی کامپیوتر خود را به سرعت ببندید؟ اگر این تجربه برایتان آشناست در آن صورت این ترکیب کلیدهای کیبرد می تواند منجی شما می باشد. این میانبر صفحه کلید شما را قادر می سازد که برنامه های باز شده در ویندوز را به سرعت ببندید.
 
SHIFT + DELETE: اغلب هارد دیسک خود را مملو از داده های غیر ضروری و یا به قول ویندوز ” Trash ” می یابیم و هنگامی که این زباله ها روی هم جمع شده و حجم عظیمی را اشغال کنند زمان بسیاری از وقتمان را باید صرف فرستادن فایل های غیر ضروری به سطل بازیافت ویندوز و پس از آن "خالی کردن سطل بازیافت” کنیم. این میانبر کمک می کند تا با سرعت بیشتری به حذف داده ها به طور دائم از روی دیسک سخت خود و یا هر نوع دستگاه های قابل نوشتن دیگری اعم از هارد اکسترنال و حافظه فلش کنید و در وقت خود صرفه جویی کنید. البته ریسک از بین رفتن اطلاعاتی که ممکن است در آینده بدان نیاز پیدا کنید را نیز بالا می برد چرا که دیگر داده ها درون سطل بازیافت ذخیره نمی گردند و برای بازیابی چنین اطلاعاتی نیاز به نرم افزارهای ویژه بازیابی اطلاعات پاک شده از روی حافظه است.
کلید لوگوی ویندوز + L : این یک میانبر کاملا مفید و کاربردی است که سبب می شود بتوانید کامپیوتر خود را به سرعت قفل کنید  به طوری که زمانی که برای یک استراحت کوچک آن را ترک می کنید هیچ کس دیگری قادر به ورود به ویندوز نباشد.
 
میانبرهای ویندوز برای نرم افزارها
 
CTRL + C  : برای کپی کردن متن انتخاب شده ، می توان از این میانبر  پس از انتخاب همه متن با استفاده از یکی دیگر از میانبر ها که مخصوص این کار است یعنی CTRL + A. استفاده نمود.
 
CTRL + X  : چیدن متن. که بدان معنی است که متن را کپی کرده ، اما از محل فعلی آن را جابجا می کند. پس دیگر در فایل فعلی اثری از متن کات شده نخواهد بود.
 
CTRL + V   : پیست کردن یا چسباندن متن. که به آن معناست که متنی را که قبلا کپی کرده یا چیده ایم را در محل جدید می چسباند.
 
CTRL + Z  : اگر در حالی که  مشغول قالب بندی متن خود هستید مرتکب اشتباهی شده و یا حین نوشتن آن و یا هرگونه اشتباه دیگری در برنامه های دیگر کنید این میانبر کمک می کند تا اشتباهات خود را به سرعت با رفتن به یک قدم عقب  تر اصلاح  کنید. هر چند باید در نظر داشت که برخی از برنامه ها به کاربر اجازه عقب رفتن به ۲ یا ۳ گام پیشین را بیشتر نمی دهند.
 
CTRL + B: این میانبر کمک می کند تا شما متن انتخابی را به صورت درشت (Bold) درآورید.
 
CTRL + U  : متن انتخاب شده را زیرخط دار یا underline می کند.
 
CTRL + I  : متن انتخابی را  italic  یا کج می کند: مثال: سلام
میانبرهای عمومی صفحه کلید
 
کلید عملکردی ۱۰یا F10 : این کلید گزینه های نوار منو را فعال می کند که توسط آن شما می توانید هر دستوری را با کمک کلید های جهتی صفحه کلید  و سپس فشردن کلید ENTER روی دستور  مورد نظر  اجرا کنید. استفاده از این روش برای مواقعی مفید است که به ماوس روی رایانه دسترسی نداشته باشید.
 
CTRL + ESC: این ترکیب کلیدی کمک می کند تا در کجای ویندوز و در هر برنامه ای که باشید منوی Start ویندوز را بتوان باز کرد.
 
SHIFT + F10  : این میانبر صفحه کلید همان کار راست کلیک را انجام می دهد، یعنی اگر یک آیتم را انتخاب کنید با این کلیدهای ترکیبی منوی راست کلیک برای آن باز می شود.
 
CTRL + SHIFT + ESC : این میانبر برنامه مدیر وظیفه یا taskmanager ویندوز را می گشاید.
 
ALT + DOWN ARROW  : این میانبر منوی کشویی را در برنامه هایی که منوی کشویی دارند باز می کند.
 
SHIFT: وقتی شما یک دیسک را درون CD – ROM می کنید می توانید اجرای خودکار برنامه روی دیسک را با فشار دادن و نگهداشتن کلید SHIFT لغو کنید.
 
ALT + SPACE  : این میانبر نسخه صفحه کلیدی راست کلیک کنید روی پنجره اصلی برنامه است که سبب باز شدن منوی راست کلیک شامل گزینه های بازگردانی (restore) ، حرکت پنجره (move) ، تغییر اندازه پنجره (resize) ، کمینه و بیشینه کردن پنجره (minimize, maximize) ، و یا گزینه بستن پنجره (close) است.
 
ALT + F6  : اجازه حرکت بین پنجره های متعدد یک برنامه را به کاربر می دهد (مانند زمانی که در برنامه نوت پد
 
کادر محاوره ای Find  نمایش داده می شود ، ALT + F6  را می توان برای حرکت از  کادر محاوره ای Find  و پنجره اصلی برنامه نوت پد استفاده نمود.)
میانبرهای ویندوز اکسپلورر، و کلید های میانبر عمومی پوشه ها
 
کلید عملکردی ۲F2: به کمک این کلید می توان یک فایل یا فولدر انتخاب شده را تغییر نام بدهید این فایل یا فولدر ممکن است یک سند ، یک فایل موسیقی یا هر چیز دیگری باشد.
 
کلید  عملکردی ۳F3 : بخش Find یا جستجو را فعال می کند برای گشتن به دنبال فایل ها.
 
ALT + ENTER  : پنجره مشخصات یا properties  آیتم انتخاب شده را باز می کند.
 
برای کپی کردن یک فایل: هنگامی که فایلی را از فولدری به یک فولدر دیگر با کلیک ماوس می کشید همزمان کلید CTRL را فشار داده و پایین نگه داشتن.  اگر کلید CTRL را نگه ندارید عمل انتقال یا Move انجام می شود.
 
کلید عملکردی ۵F5 : کلید صفحه یا پنجره ای را که در حال حاضر فعال است به روز رسانی یا رفرش می کند.
 
کلید عملکردی ۶F6 : اجازه می دهد تا در میان پانل های ویندوز اکسپلورر حرکت کنید.
 
BACKSPACE: با زدن متوالی این کلید برای مثال در اینترنت اکسپلورر می توان به صفحه خانگی بازگشت در حالی که کلید back  برای به عقب برگشتن به صورت یک گام یک گام است.
 
SHIFT+click+Close button: این میانبر برای پوشه ها کاربرد دارد، و شما را قادر به بستن پوشه جاری به علاوه تمام پوشه هایی که پوشه جاری درون آنها قرار دارد می کند.
 
میانبر های دسترسی
 
فشردن کلید SHIFT برای ۵ بار متوالی: هر بار که  کلید SHIFT  را پنج بار متوالی فشار دهید خاصیت Sticky keys فعال یا غیرفعال می شود. Sticky Keys  یا کلید های مهم به شما اجازه می دهد از فشرده شدن کلیدهای CTRL ، ALT ، SHIFT یا کلید لوگوی ویندوز ضمن فشرده شدن یک کلید در هر بار به شکل اصوات آگاه شوید.
 
کلید Shift سمت راست : اگر کلید Shift  سمت راست را به مدت ۸ ثانیه فشار داده و نگه دارید قابلیت Filter Keys فعال یا غیر فعال می شود. فیلتر کردن کلید ها به شما این اجازه را می دهد تا در صورتی که دست شما به اشتباه هنگام تایپ روی برخی کلیدها رفت آن حروف تایپ نشود و برای تایپ نیاز به فشار بیشتری روی دکمه هاست.
 
SHIFT سمت چپ ALT + سمت چپ + NUM LOCK  : سبب فعال یا غیرفعال شدن کلیدهای روی ماوس می شود.
 
SHIFT سمت چپ ALT + سمت چپ + PRINT SCREEN : قابلیت کنتراست بالا  را خاموش یا روشن می کند.
 
میانبرهای معمول صفحه کلید
 
کلید لوگوی ویندوز + R: برای گشودن کادر محاوره ای کلاسیک Run که از آن شما می توانید هر برنامه یا صفحه ای را در کامپیوتر خود اجرا کنید.
 
کلید لوگوی ویندوز +  M: دسکتاپ   را نشان می دهد. که به معنی به حداقل رساندن همه پنجره های باز شده می باشد.
 
کلید لوگوی ویندوز M+ SHIFT +: عکس حالت قبلی است. یعنی همه پنجره ها را بیشینه می کند
 
کلید لوگوی ویندوز +  E : باز کردن  ویندوز اکسپلورر.
 
کلید لوگوی ویندوز +  F : پیدا  کردن فایل ها و یا پوشه ها.
 
کلید لوگوی ویندوز +  D : از نظر کارکرد مانند Windows Key+M است. تمام پنجره های باز شده را به حداقل می رساند و دسکتاپ  را نمایش می دهد.
 
کلید لوگوی ویندوز +  Break: کادر محاوره ای خواص سیستم (System Properties) را باز می کند.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ups چيست ؟

برق دهي به مصرف کننده در زمان قطعي برق


ب ) مزاياي استفاده از UPS چيست؟
1- عدم آسيب ديدن (سوختن) مصرف کننده
2- افزايش عمر و سلامت مصرف کننده
3- با برق رساني در مواقع قطعي برق شهر، احتمال از دست رفتن اطلاعات و برنامه ها ي در حال اجرا بر روي هاردها،رايانه ها، سرورها، شبکه هاي امنيتي ، تابلوهاي کنترل وفرمان و ... را از بين مي برد.


تنوع مصرف کنندگان :
از آنجاکه UPSهاي توليدي اين شرکت از رنج 650VA تا 800kVA موجود مي باشد مي تواند تمام رايانه هاي خانگي ، سرورها، تجهيزات شبکه ، تجهيزات امنيتي مانند دوربين هاي مدار بسته،

تجهيزات مخابراتي مانند سانترال و بيسيم ، تجهيزات حساس صنعتي مانند PLCها و در کل تمام مصرف کننده گان حساس صنعتي و غير صنعتي تحت پوشش UPS در آيند.



نويسنده : niloofar | تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» بد نیست بدانید......

علت استفاده از تجهیز

 تجهیز

چون جریان خطوط زیاد می باشد و نمی توان مستقیما آن را اندازه گرفت با استفاده ازاین دستگاه از جریان نمونه برداری میکنند.این دستگاه به صورت سری در مدار قرار می گیرد.همچنین برای ایزوله شدن شبکه های فشار قوی از سیتم های اندازه گیری و حفاظت از این وسیله استفاده می شود.

CT

به موازات برقگير اين دستگاه نصب مي گردد و علت استفاده آن براي سد كننده فركانس 50 هرتز براي سيستم مخابراتي و اندازه گيري ولتاژ و محافظت براي رله ها مورد استفاده قرار مي گيرد و فرق آن باPT اين است كه پي تي فقط براي اندازه گيري و حفاظت مورد استفاده قرار مي گيرد.

CVT

روشی است که سیگنال های مخابراتی را از یک پست یا نیروگاه توسط خطوط فشار قوی ارسال کرده و در پست یا نیروگاه دیگر دریافت می کنند.

PLC

چون ولتاژ خطوط زیاد می باشد و نمی توان مستقیما آن را اندازه گرفت با استفاده ازاین دستگاه از ولتاژ نمونه برداری میکنند.این دستگاه به صورت موازی در مدار قرار می گیرد.همچنین برای حفاظتی که نیاز به نمونه ولتاژ مانند رله های ولتاژی مانند رله های اندر ولتاژ یا آور ولتاژ و رله دیستانس دارد استفاده می شود.

PT

این رله مشابه رله دیفرانسیل می باشد و برای اتصالیهای فاز با زمین در داخل ترانس به کار می رود و به طور جداگانه در دو طرف ترانس نصب می شود.

REF رله

 كليدي كه در آن  براي خاموش كردن جرقه ناشي از قطع و وصل از گاز خاموش  

ناميده مي شود.SF كننده اي استفاده مي شود كه آن گاز

SF6 كليد

برای نشان دادن قدرت ترانس از واحد ولت آمپر استفاده می شود.(توان ظاهري)

V.A

واحد اندازه گیری توان راکتیو می باشد.

V.A.R

پایه های فلزی که نگهدارنده تجهیزات در پست می باشند.

استراکچر

به محض عملکرد رله یا به وجود آمدن شرایط غیر عادی در مدار این دستگاه با به صدا در آوردن آژیر اپراتور را از وجود شرایط غیر عادی مطلع می کند.

آلارم

واحد اندازه گیری جریان آمپر می باشد.

آمپر

برای اندازه گیری جریان از آمپرمتر استفاده می شود که این دستگاه به صورت سری در مدار قرار می گیرد.

آمپرمتر

دستگاهي است كه وقايع وحادثه هارادر پستها ثبت مي كند.

اونت ركوردر

ورودي ترانس مي باشد.(خروجي اصلي ترانس كه كليه فيدرهاي خروجي از آن تغذيه مي شوند).

اينكامينگ

برای جلوگیری ازمانور اشتباه  معمولا بین سکسیونرها و بریکر چفت و بست مکانیکی یا الکتریکی قرار می گیرد.كه از آن به عنوان اينترلاك نام برده مي شود.

اینتر لاک

این دستگاه ولتاژ مستقیم را به متناوب تبدیل می کند. مورد استفاده آن برای مصارف اضطراری و پر اهمیت در پست می باشد.

اینورتر

به مجموعه ای از سلول ها که در آنها فعل و انفعالات الکترو شیمیایی قابل رفت و برگشت صورت می گیرد باطری می گویند که هر سلول متشکل از صفحات مثبت و منفی و ماده ای بنام الکترولیت که محلول از 8 قسمت آب و 3قسمت اسید سولفوریک غلیظ می باشد.

باطری

محل قرار گرفتن باطري در پست را باطريخانه گويند.

 

 

باطری خانه

به منظور حفاظت از شبكه در مقابل اضافه ولتاژها وتخليه آنها به زمين از برق گير استفاده مي شود .اضافه ولتاژهائي كه در شبكه ايجاد مي شوند يا ناشي از عوامل خارجي بوده نظير ساعقه ويا ناشي از اختلالات داخلي سيستم نظير قطع ناگهان بار-. سوئيچينگ- اتصال كوتاه،عدم تنظيم ريگلاتوري ولتاژ وغيره

.برقگیر در ابتدای پست وطرفين ترانس و در شبکه توزیع در ابتدای خط و در مسیر خط نصب می شود.

برقگیر

کلید قدرتی است که در موقع لزوم جريان عادي شبكه ودر موقع خطا جريان اتصال كوتاه وجريان زمين را سريع قطع نمايد این کلید قطع جریان را در یک فضای عایق انجام می دهد بنابراین این کلید میتواند در زیر بار قطع کند.

بریکر

كپسول هايي كه در پست نصب گرديده و در داخل آن مواد خاموش كننده آتش مانند پودر و گاز مي باشد و براي خاموش كردن انواع آتش از آن استفاده مي شود.

كپسول اطفاء حريق

دستگاهی که برای ارتباطات صوتی استفاده می شود.

بی سیم

یعنی موازی کردن دو ترانس فورماتور یا دو ژنراتور با هم که هدف از پارالل کردن بالا بردن ضریب اطمینان شبکه و تعدیل بار بین خطوط و ترانس ها وژنراتورها و استفاده مناسب از قدرت و ظرفیت تجهیزات می باشد.

پارالل کردن ترانس یا ژنراتور

محلی که در آنجا تبدیل ولتاژ انجام گرفته یا کلید زنی صورت می پذیرد.

پست

پلاکی است که بر روی ترانس نصب می شود و اطلاعاتی را در مورد ترانس از قبیل ضریب قدرت سیم بندی ترانس سال ساخت کشور سازنده ولتاژ وجریان نامی و...را نشان می دهد.

پلاک ترانس

وسیله ای است که با تغییر دادن  سبب تغییر ولتاژ خروجی ترانس می گردد.این وسیله بیشتر در طرف فشار قوی ترانس نصب می شود.

تپ چنجر

برای مصرف داخلی پست(،روشنایی،شارژر،تغذیه رله ها وتجهیزات ارتباطات راه دوراز اين ترانس) استفاده مي شود.

ترانس مصرف داخلی

به منظور ایجاد نقطه نول مصنوعی و در طرف مثلث ترانس ها  و حفاظت ثانویه ترانس از ترانس نولساز استفاده می شود.

ترانس نولساز

وسیله ای است که انرژی الکتریکی توسط القاء متقابل تبديل مي كنند و می تواند ولتاژ کم را به زیاد و بالعکس تبدیل نماید.

ترانسفورماتور

برای اندازه گیری درجه حرارت از این دستگاه استفاده می شود

ترمومتر

ترمينال هايي است كه در مواقع تست و تنظيم رله ها مورد استفاده قرار مي گيرد تا نيازي به قطع بريكر نباشد.

تست پلاك

وسیله عایقی است برای باز یا بستن فیوز کتد یا گراند سیار از آن استفاده می شود.

استیک

جهت بالا بردن ولتاژ،جهت جبران بار راکتیو كه در پستهاي فوق توضيع استفاده ميگردد.

خازن

جهت انتقال جریان برق،جهت تبادل اطلاعات و جهت تبادل پیام با نصب سیستم PLC

خط انتقال

مركز كنترل پستهاي انتقال و نيروگاهها ميباشد.(ثبت وقايع ايستگاهها،فرمان قطع و وصل  ،روئيت مقادير (جريان و ولتاژو...)).از وظائف آنهاست

ديسپاچينگ

جهت تامين مصرف داخلي پست در زماني كه پست بي برق شده باشد

دیزلخانه

در صورت به وجود آمدن اشكالي در تجهيزات جهت رفع عيب آن اين برگ تكميل و به گروه تعميرات ارجاع داده مي شودتا رسيدگي گرددو رفع عيب شود.

دیفکت

مخزنی است که در آن آب یا روغن در حال گردش وجود دارد که در اثر گردش   دررادياتورآب يا روغن  خنک شده و باعث خنك شدن ترانس مي شود.

رادیاتور ترانس

به منظور کاهش ولتاژ شبکه در مواقع افزایش ولتاژ شبکه(غیر عادی شدن ولتاژ) از راکتورها که جذب کننده بار راکتیو هستند استفاده می گردد.( جهت کاهش ولتاژ).

راکتور

وقتی که یک اتصال زمین بر روی فیدرهای خروجی باقیمانده و حفاظت فیدرهای مذکور عمل نکند این رله به عنوان پشتیبان حفاظت ها عمل کرده وفرمان قطع را به طرف اولیه و ثانویه ترانس داده و باعث خارج شدن ترانس

 می شود.

 

رله استند بای

این رله بین مخزن ترانس و کنسرواتور نصب می گردد.در اتصالی های شدید  داخلي ترانس گازهای زیاد همراه با جهش روغن ایجاد شده که فشار حاصله در رله بوخهلتس باعث عملکرد رله و تریپ ترانس می شود.



نويسنده : niloofar | تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید

 

همشهری نوشت: تقریبا تمام اپراتورهای تلفن همراه در جهان کدهای ویژه‌ای دارند که به واسطه به‌کارگیری این کدها کاربران می‌توانند میزان کارایی گوشی تلفن همراه خود را بالا برده و بر برخی از قابلیت‌های آن بیفزایند. برخی از این کدها در حقیقت فرامینی هستند که به‌صورت عادی در منوی گوشی تلفن همراه موجود است و استفاده از این کدها در حقیقت به نوعی میانبر برای همان فرامین محسوب می‌شود.

IMAGE634663090235555991  با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید

 

  • کدهای امنیتی تلفن های همراه

 

تقریبا تمام اپراتورهای تلفن همراه در جهان کدهای ویژه‌ای دارند که به واسطه به‌کارگیری این کدها کاربران می‌توانند میزان کارایی گوشی تلفن همراه خود را بالا برده و بر برخی از قابلیت‌های آن بیفزایند. برخی از این کدها در حقیقت فرامینی هستند که به‌صورت عادی در منوی گوشی تلفن همراه موجود است و استفاده از این کدها در حقیقت به نوعی میانبر برای همان فرامین محسوب می‌شود.

 

  • کد دایورت

یکی از معروف‌ترین کدها که جزو پرکاربرد‌ترین آنها نیز محسوب می‌شود کد دایورت است. شما می‌توانید با گرفتن کد #۹۱۵* ۲۱* تلفن خود را برای مدت زمانی خاص از دسترس خارج کنید. این سرویس با گرفتن کد #۲۱# کنسل می‌شود.
برای دایورت کردن شماره خود روی شماره دیگر می‌توانید از کد # Number* 21* استفاده کنید. همچنین با استفاده از کد # ۰۹۴۰۲۲* ۶۷* زمانی که تماس‌های خود را رد می‌کنید پیام شماره مشترک نظر در شبکه موجود نیست برای فرد تماس‌گیرنده پخش خواهد شد. برای خروج از این سرویس کافی است #۶۷# را شماره‌گیری کنید. برای دایورت کردن شماره خود روی شماره دیگر درصورت عدم‌پاسخگویی از کد# Number* 61* استفاده کنید. در این صورت زمانی که شما به تماس‌های خود پاسخ نمی‌دهید شماره شما روی شماره‌ای که در قسمت Number وارد کرده‌اید انتقال می‌یابد. برای دایورت کردن شماره خود روی شماره دیگر درصورت در دسترس نبودن از کد # Number* 62* استفاده کنید. در این صورت زمانی که شما در دسترس نباشید شماره شما روی شماره‌ای که در قسمت Number وارد کرده‌اید انتقال می‌یابد.

 

  • کد ریست کردن

#۷۷۸۰#*
RESET گوشی یا همان بازگشت به حالت تنظیمات کارخانه‌ای. مناسب برای زمانی که گوشی قاطی کرده است. درواقع درایو C گوشی را ریست می‌کند (ریست گوشی بدون حذف برنامه‌ها) بعد از وارد کردن این کد‌، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت.
#۷۳۷۰#*

فرمت گوشی. مناسب برای زمانی‌که گوشی خیلی خیلی قاطی کرده است. درواقع این کد درایو C گوشی را فرمت می‌کند و البته تمامی برنامه‌ها و فایل‌های موجود روی این درایو از بین خواهد رفت. بعد از وارد کردن این کد‌، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت.

 

  • سریال نامبر گوشی

کد #۰۶#* سریال نامبر گوشی یا همان IMEI را نمایش می‌دهد. استفاده از این کد در هنگام خرید گوشی و تطابق آن با شماره سریال موجود روی جعبه گوشی و بدنه دستگاه می‌تواند به شما ثابت کند که گوشی شما اورجینال و آکبند است یا تعمیری و کارکرده است.
کلمه IMEI مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity و به معنی هویت بین‌المللی دستگاه‌های تلفن همراه است. IMEI یک شماره ۱۵ رقمی است که در هر موبایل منحصر به فرد است و در حقیقت بیانگر هویت دستگاه مورد استفاده در شبکه‌های GSM است.
کد #۰۰۰۰#* نمایش سیستم عامل، تاریخ ساخت و مدل گوشی‌های نوکیا را نمایش می‌دهد.
استفاده از این کد و نیز مقایسه زمان ساخت با تارخ خرید گوشی نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از فاکتورهای نو بودن یک گوشی محسوب شود.

 

  • قدرت باطری مخفی شده

تمام شدن باطری موبایل مشکلی همیشگی و آشنا برای همه است، یکی از را‌ه‌های مطمئن برای افزایش طول عمر شارژ باطری موبایل، قراردادن موبایل در حالت ذخیره باطری یا انرژی است که باعث می‌شود درصورتی که با موبایل کار نکنید بلافاصله صفحه را قفل کرده یا نور اسکرین آن را کم می‌کند. اما راه دیگری هم برای حالت‌های اضطراری استفاده از شارژ موبایل وجود دارد.
درنظر بگیرید باطری موبایل شما خیلی کم است. برای فعال کردن کلیدهای #۳۳۷۰* را فشار دهید. موبایل شما با این اندوخته راه‌اندازی مجدد خواهد شد و شارژ باطری ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. این فضای اندوخته هنگامی که موبایل خود را شارژ می‌کنید، خودبه‌خود شارژ خواهد شد.
برخی معتقدند که باید شارژ موبایل بطور ۱۰۰درصد تمام شود و بعد شارژ کامل صورت گیرد اما این مسئله در مورد نسل اول موبایل‌ها مصداق داشت تکنولوژی های جدید موبایل نیازی به این کار ندارد.

 

  • منوی مخفی گارانتی

در تلفن‌های همراه نوکیایک منوی مخفی وجود دارد که حاوی اطلاعات مفیدی برای تعمیرکاران گوشی‌های موبایل است. برای دستیابی به این منوی مخفی‌، کافی است کد #۹۲۷۰۲۶۸۹#* را روی تلفن همراه خود وارد کنید. در این هنگام شما وارد یک منوی مخفی می‌شوید که شامل گزینه‌های زیر است:
نمایش شماره سریال گوشی
تاریخ ساخت گوشی
تاریخ آخرین تعمیر انجام شده روی گوشی (البته اگر در گذشته تعمیری روی آن انجام گرفته باشد).
نشان‌دهنده زمان مکالمات انجام شده با گوشی مورد نظر (این تایمر را با هیچ روشی نمی‌توان پاک کرد).
ایجاد توانایی برقراری تبادل اطلاعات کاربر (درصورت وجود لوازم مورد نیاز) برای خارج شدن از این منو‌، یک‌بار تلفن خود را خاموش کنید و سپس دوباره آن را روشن کنید.

 

  • راهکارهای بالا بردن ذخیره حافظه

نکاتی هستند که رعایت‌کردن آنها به کاربران کمک می‌کند تا سرعت گوشی‌های خود را بالا ببرند:
ارسال پیام : بهتر است سعی شود پیام‌ها در کارت حافظه ذخیره شوند، نه در حافظه تلفن همراه.
تصاویر پس‌زمینه‌زنده: ممکن است این تصاویر زیبا به‌نظر برسند اما قدرت پردازشگر را تضعیف می‌کنند.
حذف برنامه‌های غیرضروری: اگر از همه برنامه‌های نصب شده در تلفن همراه استفاده نمی‌شود و مانند گردوغبار تلفن همراه را پوشانده‌اند، بهتر است حذف شوند، زیرا تنها حافظه با ارزش تلفن همراه را اشغال می‌کنند.
انتقال تصاویر و ویدئوهای قدیمی : کاربران ممکن است تصاویر یا ویدئوهای زیادی را در گوشی خود ذخیره کنند؛ حتی بدون اینکه آنها را بشناسند. می‌توان آنها را در یک حافظه خارجی یا اکسترنال یا در حافظه لپ‌تاپ ذخیره کرد.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ۶ قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

اگر فکر می‌کندی که تنها قابلیت یک روتر بی سیم (wireless router) این است که کامپیوتر و لپ‌تاپ را به اینترنت وصل کنید، اشتباه می‌کنید و امکانات بسیار خوبی را از دست می‌دهید. درست است که کار اصلی آن اتصال اینترنتی است اما کارهای دیگری هم می‌کند که بسیار مفید است.

115173 6 قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

لاگین کردن در یک روتر ممکن است ساده یا مشکل باشد، صفحات مختلف و تنظیمات متنوعی در روتر وجود دارد که اگر درست نباشند، ممکن است اتصال شما به اینترنت قطع شود. در این مقاله به بررسی ۷ مورد از مفیدترین قابلیت‌های یک روتر که در بیشتر محصولات امروزی وجود دارد، می‌پردازیم. تغییر دادن تنظیمات شاید کمی خطرناک باشد و بهتر است خوب دقت کنید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید.

  • Security Encription یا رمزگذاری امنیتی

مهم‌ترین قابلیت یک روتر رمزگذاری امنیتی است. در واقع بیشتر کاربران با رمزگذاری آشنا هستند ولی برای تازه‌کاران بسیار مهم است که برای اتصال وایرلس به روتر خود، رمز انتخاب نمایند. اگر رمز وایرلس انتخاب نکنید، ممکن است همسایه‌های نزدیک به صورت وایرلس از روتر شما استفاده کنند و علاوه بر اتصال به اینترنت، به اطلاعات مشترک شده‌ی کامپیوتر شما دسترسی یابند. وقتی در بخش‌های مختلف تنظیمات یک روتر گشت‌و‌گذار می‌کردید احتمالاً با بخشی به نام Wireless Security (یا چنین اسمی) روبرو شده‌اید. در این بخش می‌توانید نوع رمز‌گذاری را انتخاب کنید. WEP، WPA، WPA-2 انواع مختلف رمزگذاری است که WEP ضعیف‌ترین حالت و WPA-2 قوی‌ترین و در عین حال کند‌ترین نوع رمز‌گذاری است. در مصارفت خانگی معمولاً بهترین انتخاب WPA2 است.

210803 6 قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

همیشه حواستان به رمز وایرلس باشد، مبادا کسی آن را هک کند و علاوه بر استفاده از پهنای باند و ترافیک اینترنت شما، کارهای غیرقانونی دیگر انجام دهد.

  • فیلتر کردن از طریق MAC Adress

وقتی در شبکه هستید، مشخصه‌ی یکتایی به نام مک اَدرس (Media Access Control address یا آدرس کنترل دسترسی به محتوا) به کامپیوتر و لپ‌تاپ شما اختصاص می‌یابد. وسایل دیگر مثل گوشی و کنسول بازی شما هم چنین آدرس یکتایی خواهند داشت، هر چیزی که در شبکه باشد یک مک ادرس خاص دارد.

38673 6 قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

فیلتر کردن MAC قابلیتی است که توسط آن می‌توانید دسترسی یک یا چند آدرس خاص را به شبکه تغییر دهید. روترهای امروزی می‌توانند دسترسی یا عدم دسترسی هر مک ادرس را به طور خاص تغییر دهند ولی روترهای قدیمی‌تر این کار را در مورد یک لیست آدرس‌ها انجام می‌دادند و به صورت تک‌تک نمی‌شد دسترسی را مشخص کرد. برای داشتن بالاترین امنیت طبیعی است که باید تنها مک ادرس وسایل الکترونیکی خودتان اجازه‌ی دسترسی داشته باشند. البته مشکلی که پیش می‌آید در مورد دوستان شماست، آنها نمی‌توانند به روتر دسترسی پیدا کنند پس راه دیگر این است که تنها اجازه‌ی دسترسی مک ادرس‌های مشخصی را ممنوع کنید. انتخاب با شماست!

  • Port Forwarding

در اینترنت تمام بسته‌های اطلاعات دارای یک IP مقصد و یک پورت هستند، IP چیزی است که یک کامپیوتر یا دستگاه را مشخص می‌کند، در کنار IP یک پورت هم وجود دارد که نشان می‌دهد بسته‌ی اطلاعات مورد نظر باید برای چه نرم‌افزاری ارسال شود. مثلاً در یک بازی آنلاین برخی بسته‌های مربوط به بازی به IP شما و یک پورت خاص ارسال شده و بسته‌های دیگر اطلاعات که به سرویس چت داخل بازی مربوط هستند نیز به پورت دیگری ارسال می‌شوند و در نتیجه دسته‌های مختلف اطلاعات در بازی، با پورت‌های مختلف متمایز خواهند شد. روتر شما در اینترنت خود یک IP مشخص دارد، روتر اطلاعات دریافت شده را برای وسایل مختلف فُروِد (Forward یا اصطلاح فارسی آن فروارد) می‌کند. معمولاً روترها تا این اندازه هوشمند هستند که این‌کار را خودکار انجام بدهند اما گاهی مجبور می‌شوید این کار را به صورت دستی انجام دهید و پورت‌ها را فرود کنید.

83293 6 قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

معمولاً نرم‌افزارهایی که محدوده‌ی غیرمعمولی از پورت‌ها را استفاده می‌کنند (مثل بازی‌ها) نیاز به فرود دستی پورت‌ها دارند. هاست سرورها هم همین‌طور هستند. همیشه حواستان به کانکشن‌های (اتصالات) ناموفق باشد، شاید مجبور به فرود کردن دستی برخی پورت‌های روتر شوید.

  • Quality of Service و Wi-Fi Multimedia

کار QOS یا Quality of Service این است که تقدم و تأخر برخی بسته‌های داده را نسبت به برخی دیگر مشخص کند. وقتی با اینترنت کار می‌کنید، داده‌های مختلفی مربوط به وب‌سایت‌ها، تورنت‌ها، بازی‌های ویدیویی، سرویس‌های گفت‌وگو، آپدیت‌ها و …. دریافت می‌شود. اگر حالتی پیش بیاید که فعالیت شبکه زیاد شود، تقدم و تأخر داده‌ها را می‌توان تعیین کرد. به عنوان مثال وقتی توسط QOS اولویت بیشتری برای World of Warcraft نسبت به سرویس چت دهید، وقتی روتر با بسته‌های مختلف داده روبرو شود و بخواهد آن را مرتب کرده و ارسال کند، ابتدا بسته‌های مربوط به بازی مذکور را می‌فرستد و وقتی کار تمام شد سراغ بسته‌های اطلاعاتی سرویس چت خواهد رفت.

 55393 6 قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

Wi-Fi Multemedia نیز یک نوع خاص QOS است که استفاده از آن به مراتب ساده‌تر می‌باشد. تنها تنظیم این است که آن را فعال یا نافعال نمائید!  کار مالتی‌مدیای وایرلس این است که قابلیت اطمینان و کارایی تمام بسته‌های داده که به نوعی به مالتی‌مدیا مربوط می‌شوند را بالا ببرد. منظور از مالتی‌مدیا انواع داده‌های مربوط به صدا، ویدیو و موسیقی است. البته این قابلیت یک تکنولوژی جدید است و نمی‌توان انتظار بهبود کارایی زیادی داشت.

  • Guest Access یا دسترسی کاربر مهمان

وقتی دوست شما بیاید و بخواهد از سرویس اینترنت شما استفاده کند، چه می‌کنید؟ رمز عبور را در اختیارش قرار می‌دهید و به راحتی اعتماد می‌کنید؟ راه حل خوبی نیست، دسترسی به شبکه‌ی خانگی شما و تمام وسایل موجود در آن ریسک بزرگی به نظر می‌رسد. یک راه حل امن و ساده هم وجود دارد.

 55383 6 قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

Guest Access برای دستری موقتی یک مهمان به روتر به کار می‌رود. در این حالت کاربر مهمان فقط می‌تواند از اینترنت استفاده کند و به سایر وسایل متصل به روتر دسترسی ندارد.

  • Factory Defaults یا تنظیمات پیش‌فرض کارخانه

آخرین قابلیت یک روتر که بسیار پرکاربرد است، استفاده از تنظیمات پیش‌فرض روتر است. تنظیماتی که سازنده در ابتدا مشخص کرده است. وقتی با تنظیمات روتر آشنا نیستید و کار اشتباهی انجام داده‌اید، علاوه بر ریست کردن سخت‌افزاری می‌توانید از این قابلیت هم استفاده کنید.

73713 6 قابلیت مفید برای Wireless، WiFi، Router

البته این ویژگی ممکن است نام‌های متنوعی داشته باشد مثل Restore Default در مودم D-Link بنده، به دستور‌العمل سازنده مراجعه کنید تا مکان و نام دقیق آن را بدانید.



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ژیروسکوپ

برای نخستین باری که نام ژیروسکوپ را در دنیای تلفن های هوشمند شنیدیم زمانی بود که استیو جابز در ماه ژوئن ۲۰۱۰ از آیفون۴ پرداری برداری می کرد . استیو جابز یکی از نقاط برتری نسل جدید آیفون رو بهرگیری از ژیروسکوپ دانست . به نظر شما ژیروسکوپ در تلفن های همراه به چه صورت کار می کند ؟
Gps و قطب نما و شتاب سنج که در تلفن های هوشمند امروزی گرد آوری شده اند می توانند مکان تلفن های همراه را در هر نقطه ای از زمین نشان دهند و جهت گیری را نسبت به قطب شمال نشان می دهند و حرکت به سمت بالا یا پایین و جلو یا عقب را نیز حس می کنند اما اینها نمی توانست بلند ذهن خلاق برنامه نویس ها رو ف ی ل ت ر کنه و همیشه جای سنسوری به نام ژیروسکوپ در این بین خالی بود . نیک بلک یکی از بزرگترین برنامه نویس های برنامه های مکان یابی می گوید : شتاب سنج تعیین می کند که تلفن همراه در کدام جهت در سه بعد حرکت کرده اما نمی تواند تشخصی دهد که تلفن همراه حول محور خود در کدام جهت چرخیده است
وی می افزاید : قطب نما تشخیص میدهد که وسیله به کدام جهت اشاره دارد اما تنها در جهت افقی - بدین معنی است که نمی تواند اعلام کند که وسیله به سمت بالا اشاره دارد یا پایین .
اگر تلفن های هوشمند را مانند هواپیما در نظر بگیریم ,گرچه تلفن های مجهز به قطب نما قادر به تشخیص تغییر مسیر ( انحراف از مسیر ) هستند اما تنها یک ژیروسکوپ می تواند تکان ها و ارتفاع را تشخیص دهد .
کسانی که با آیفون ۴ مشغول بازی می شوند تفاوت آنرا با نسل قبلی آیفون کاملا احساس می کنند . به عنوان مثال طرفدار های برنامه های شبیه سازی پرواز , از همان فناوری ژیروسکوپ که خلبان های واقعی استفاده می کنند برای در مسیر نگه داشتن هواپیماهایشان در آیفون۴ استفاده می کنند .
اولین ژیروسکوپ در قرن ۱۹ توسط بانبرگر پر آلمان ساخته شد و در حال حاضر ژیروسکوپ بعنوان بخشی یکپارچه با سیستم های کنترل و هدایت هواپیما بکار می روند . از این به بعد برنامه نویسان باید خود را آماده ساختن برنامه و بازی هایی کنند که این سنسور را ساپورت کنند.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 9 تير 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ال سی دی یا پلاسما ؟

 

ال سی دی یا پلاسما ؟
کارت بانکی تان را برداشته و برای خرید یک تلویزیون صفحه تخت درست و حسابی به فروشگاه لوازم صوتی و تصویری می روید. بعد از ورود به فروشگاه تازه مشکل شروع می شود، حال باید بین تلویزیون های ال سی دی و پلاسما دست به انتخاب بزنید! به راستی کدامیک بهتر است و نیاز مرا برآورده می کند؟ حتی اگر بخواهیم مساله را سخت تر کنیم، باید پای تلویزیون های ال ای دی را هم به این بازی باز کنیم . اما ترجیح می دهم در جای دیگری به آن بپردازم و شما را برای خرید تلویزیون جدید ناامید نکنم.
اگر بخواهیم منصفانه به دو گروه درگیر در این ماجرا نگاه کنیم، هر یک از این استانداردها دارای مزایا و معایبی هستند که هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار گیرند و هیچ یک از آنها را نمی توان کامل و بی عیب دانست. فقط هنگام خرید باید نیازهای مان و نسبتش با جیب مان را سبک و سنگین کنیم و مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم.


تفاوت های میان تکنولوژی پلاسما و ال سی دی

صفحات پلاسما و ال سی دی ممکن است در ظاهر شبیه هم باشند، اما شکل ظاهری و میزان ضخامت را می توان پایان شباهت این دو تکنولوژی دانست. نمایشگرهای پلاسمایی همانگونه که از نامشان بر می آید ، شامل شبکه ای از سلول های کوچک حاوی پلاسمای گازی است که با ولتاژ الکتریکی مشخصی برای ایجاد تصویر تحریک می شوند. نمایشگرهای ال سی دی (liquid crystal display یا صفحه نمایش کریستال مایع) از حجم فشرده ای از کریستال مایع تشکیل شده اند که فضای بین دو صفحه شیشه ای را پر کرده. در اینجا تصاویر توسط سطوح گوناگون شارژهای الکتریکی که بر روی کریستال مایع اعمال می شود به وجود می آیند.

تلویزیون ال سی دی پاناسونیک TX-37LZD800A

آیا میان کیفیت تصویر تلویزیون های سی آر تی معمولی با تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تفاوت خاصی قابل مشاهده است؟

برای مصرف کنندگان اینکه چه اتفاقاتی در پشت پرده تولید تصویر تلویزیون می افتد اصلا اهمیتی ندارد. بلکه موضوع مهم چگونگی ایفای نقش این ابزار در نمایش بی عیب و نقص تصاویر است. از این دیدگاه هر دوی تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تصاویر عالی و جذابی تولید می کنند. البته هنوز هم ممکن است برخی عاشقان سینمای خانگی و خوره های بازی را بیابید که معتقدند سی آر تی ها تصویر بهتری دارند. هرچند که با تولید پلاسماهای جدید و پیشرفت های کیفی ال سی دی با استفاده از تکنولوژی ال ای دی بک لایت دیگر این گونه صحبت ها کم لطفی و متعصبانه به نظر می رسند.


اما در مقام مقایسه این دو تکنولوژی افرادی که به شکل حرفه ای از سینمای خانگی استفاده می کنند، معتقدند که کیفیت پلاسما یکی دو پله بهتر از ال سی دی است و به قول معروف یک سر و گردن بالاتر است. دلیل این امر هم در اینجا است که تلویزیون های پلاسما رنگ سیاه واقعی تر و تیره تری را نسبت به ال سی دی ها نمایش می دهند و این تفاوت باعث می شود در سکانس های تاریک فیلم جزئیات و کنتراست بهتری را شاهد باشیم. ماهیت فناوری ال سی دی اینگونه است که نوری از پشت لایه های شیشه ای به آن می تابد تا تصویر تولید شود و همین امر هم باعث می شود که ال سی دی ها هیچگاه به تاریکی حقیقی دست نیابند. زیرا در تاریک ترین صحنه ها هم باز مقدار کمی نور از میان پیکسل های تصویر به بیرون نشت می کند. البته این نقیصه در نسل های جدید ال سی دی رو به بهبود است.

مزایای پلاسما نسبت به ال سی دی

علاوه بر کنتراست بهتر به دلیل قابلیت نمایش رنگ سیاه عمیق تر، تلویزیون های پلاسما نسبت به ال سی دی ها زاویه دید بهتری دارند. زاویه دید یعنی اینکه شما در چه موقعیتی از فضای ۱۸۰ درجه ای جلوی صفحه بنشینید و بدون کاهش کیفیت و یا تغییر رنگ بتوانید تصاویر را ببینید. این زاویه در ال سی دی ها مقداری کوچک تر از پلاسما است و از دو طرف تصویر چندان مناسبی را نمی توان دید. البته این زاویه روز به روز در حال باز شدن است و برخی از ال سی دی هایی که به تازگی به بازار ارائه شده اند زاویه دیدی همانند پلاسماها دارند. پلاسماها همچنین رنگ های روشن تر و شفاف تری را به نمایش می گذارند. این ایراد ال سی دی باز هم به همان نشت نور از پشت لایه کریستال مایع برمی گردد که میزان اشباع رنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد.


برخی صاحب نظران هم عقیده دارند که بعضی ال سی دی ها تصاویر را کمی محو و تار نمایش می دهند، که این مورد در صحنه های پرسرعت فیلم ها و یا برنامه های ورزشی بیشتر قابل تشخیص است. البته این صحبت را بیشتر در خصوص نسل های قبلی ال سی دی می توان پذیرفت و ال سی دی های جدید چنان تغییر و تکامل معنی داری را پشت سر گذاشته اند که تفاوت های اینچنینی آنها با پلاسما بسیار ناچیز شده است. با کم شدن زمان پاسخگویی پیکسل ها (که با میلی ثانیه سنجیده می شود) چنان تصاویری در صحنه های اکشن به شما نشان داده می شود که باورش هم برای تان سخت است.

پلاسمای ۶۰ اینچ پایونیر‬ PDP-LX609A

بزرگترین مزیت تلویزیون های پلاسما نسبت به پسرعموهای ال سی دی شان قیمت ارزان تر آنها است، به خصوص که در تلویزیون های صفحه بزرگ این قیمت بیشتر محسوس و قابل لمس است. با توجه به رزولوشن و کیفیت تصویر، هنوز تلویزیون های پلاسما به راحتی پشت ال سی دی های هم قیمت شان را به خاک می مالند. در بازار بسیاری از کشورها امروزه تلویزیون های پلاسما در اندازه های ۴۲ تا ۷۰ اینچ ارائه می شوند. مثلا یک پلاسمای ۴۲ اینچ با رزولوشن 1020x768 تقریبا ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. و حتی ممکن است یک پلاسمای ۳۲ اینچ را با قیمتی زیر ۸۰۰ دلار هم پیدا کنید. اما مطمئنا برای ال سی دی های اینچنینی باید مبالغ بالاتری را بپردازید، هرچند که این تفاوت روز به روز کمتر و رقابت بیشتر می شود.

مزایای ال سی دی نسبت به پلاسما

ال سی دی ها نسبت به پلاسماهای هم اندازه شان معمولا رزولوشن تصویر بالاتری دارند، که این به معنی تعداد پیکسل بیشتر در صفحه است. ال سی دی همچنین نسبت به صفحات پلاسما برق کمتری مصرف می کند. برخی از مدل های جدید ال سی دی حتی کمتر از نصف پلاسماهای هم گروه شان مصرف انرژی دارند.

از نظر جثه هم ال سی دی ها از پلاسماهای هم اندازه شان سبک تراند و همین امر جابجایی و نصب آنها روی دیوار را راحت تر می کند. یکی از دلایل این امر استفاده از پلاستیک در ساخت صفحه محافظ بیرونی ال سی دی ها است. در صورتی که در تلویزیون پلاسما این صفحه باید از شیشه ساخته شود.
برخی خبرگان در زمینه ال سی دی هم عقیده دارند که طول عمر ال سی دی ها بسیار بیشتر از صفحات پلاسما است. البته این نظر بیشتر در خصوص نسل های اولیه پلاسما صحیح بود که پس از ۲۰ هزار ساعت کار نیمی از روشنایی اولیه شان را از دست می دادند. اما بسیاری از پلاسماهای موجود در بازار طول عمری تقریبا برابر با ال سی دی و در حد ۶۰ هزار ساعت دارند. با یک حساب ساده متوجه می شوید که این زمان یعنی اینکه شما می توانید برای ۷ سال متوالی ۲۴ ساعته از تلویزیون تان استفاده کنید.
از نظر کیفیت هم ال سی دی ها بالاخره در یکی دو سال اخیر با معرفی تکنولوژی LED Backlight تقریبا خودشان را به پلاسما رساندند. در این فناوری به جای استفاده از لامپ های فلورسنت از یک مجموعه نور ال ای دی استفاده می کنند. از نور ال ای دی هم به دو روش استفاده می شود: مستقیم و کناری. مسلما استفاده از روش مستقیم بسیار بهتر است، زیرا به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که هنگام لزوم نور بخش هایی از تصویر را خاموش کنند که این به معنی کنتراست و وضوح تصویر بیشتر است. در روش کناری هم همانگونه که از نامش پیدا است، از گروهی ال ای دی در اطراف صفحه نمایش استفاده می شود. این نور سپس با استفاده از تعدادی آینه به طور یکنواخت در تمام صفحه پخش می شود، که بسیاری از کارخانه ها هم از همین روش استفاده می کنند. امسال هم باید منتظر استفاده بیشتر از ال ای دی در صفحات نمایش و کیفیت بهتر تصاویر باشیم، اما یادمان باشد که آن را با OLED ها که یک دسته جدا در شاخه صفحات نمایش هستند اشتباه نگیریم!
ممکن است شما چیزهایی در خصوص سوختگی صفحات پلاسما شنیده باشید. چیزی که به طور معمول در صفحات ال سی دی دیده نمی شود. این سوختگی صفحه هنگامی صورت می گیرد که یک تصویر ثابت برای مدت زمان طولانی روی صفحه نمایش داده شود، در نتیجه شبه آن تصویر همانند روحی سرگردان روی صفحه باقی می ماند که در اصطلاح از آن با عنوان سوختگی صفحه یاد می کنند. البته در پلاسما های امروزی این مورد کمتر به چشم می خورد که آن را باید ممنون فناوری تازه تر و امکاناتی از قبیل Screen Saver باشیم، اما به هر حال سوختگی صفحه نمایش هنوز یکی از اتفاقات دردناکی است که ممکن است برای صاحبان پلاسما به وقوع بپیوندد. خب، البته در پلاسماهای امروزی این مسئله فقط چند روز باعث دردسر در تماشای برنامه های مورد علاقه تان می شود و به مرور از بین می رود.


ال سی دی ۴۶ اینچ سونی با تکنولوژی ال ای دی بک لایت XBR45

با این تفاسیر، در حال حاضر کدام یک برای من مناسب تر است؟ ال سی دی یا پلاسما؟

اگر تصمیم دارید برای خرید یک تلویزیون صفحه بزرگ (منظورم بالای ۵۰ اینچ است) به فروشگاه مراجعه کنید، مناسب ترین انتخاب تان پلاسما خواهد بود. با انتخاب پلاسما دست شما برای خرید های گنده تر با هزینه کم کاملا باز است تا حسابی بتوانید در بین دوستان و آشنایان خودی نشان دهید! اگر چه ال سی دی رزولوشن بهتری را در اختیار شما می گذارد، اما پلاسما هنوز از لحاظ کیفیت تصویر روی سکوی بالایی ایستاده است و به شما لبخند می زند. البته نکته دیگری که در تصمیم گیری شما بین پلاسما و ال سی دی حتما باید مورد توجه قرار گیرد، وجود تیونر دیجیتال HD داخلی است. زیرا هنوز برخی تلویزیون ها فقط دارای تیونر آنالوگ هستند که با این صفحه بزرگ کیفیت چندان مناسبی را برای تماشا نخواهید داشت.

اگر قصد انتخاب تلویزیونی در اندازه کوچکتر دارید (۱۷ تا ۴۲ اینچ) تنها راهی که یک محصول خوش قیافه و خوش فرم را که با سلیقه تان جور باشد به خانه ببرید، خرید یک ال سی دی است. و باعث خوشحالی خریداران است که ال سی دی ها امروزه پایین ترین قیمت تاریخ تولید و فروش خود را دارند.
البته در خصوص نوع و محل استفاده تلویزیون هم جای بحث فراوانی است، اینکه می خواهید از آن در محیط روشن و معمولی خانه استفاده کنید یا اینکه یک محیط تاریک و سینما مانند را ترجیح می دهید؟ خرد جمعی اینگونه حکم می کند که ال سی دی به خاطر سیستم نور پشتی اش برای استفاده در روز و محیط های روشن مناسب است و پلاسما به دلیل اینکه در صفحه جلویی اش از شیشه استفاده می کند برای یک سینمای خانگی تاریک کاربردی تر خواهد بود. با این حال محصولاتی مانند پلاسماهای صفحه مات پایونیر و ال سی دی های تولید شده با تکنولوژی ال ای دی بک لایت با کیفیت تیرگی مناسب، تمام این محاسبات را به هم ریخته اند. پس بهتر است اینگونه بگوییم که برای محیط های تاریک پلاسما بهترین گزینه است و همچنین پلاسمای با پوشش مات و ضدانعکاس نور وسیله ای همه فن حریف خواهد بود.

در این میان، آیا واقعا خرید یک نمایشگر فول اچ دی 1080p عاقلانه است؟

اگر شما واقعا یک معتاد تصاویر HD هستید که سعی می کنید تا حد امکان فقط از منابع با کیفیت 1080p استفاده کنید، پس ظاهرا بهترین انتخاب شما یک ال سی دی خواهد بود. به هرحال 1080p به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فرمت عادی و روزمره است که توسط بسیاری از ال سی دی های با رزولوشن تصویر 1920x1080 پیکسل پشتیبانی شده و قابل نمایش است. امروزه حتی ال سی دی ها و پلاسماهای ارزان قیمت هم با رزولوشن 1366x768 و 1024x768 که همان 720p است تولید می شوند. اگر آنقدر پول کنار گذاشته اید که می خواهید یک صفحه نمایش ۵۰ اینچی یا بزرگتر بخرید، دلیلی ندارد که به کیفیتی کمتر از 1080p فکر کنید.

البته محتوای خیلی کمی با کیفیت 1080p برای تماشا وجود دارد و بسیاری از شبکه های تلویزیونی هنوز این کیفیت را پشتیبانی نمی کنند و یا حتی فیلم های سینمایی بصورت دی وی دی و با کیفیتی کمتر از این حد عرضه می شوند. امروزه تنها می توان از دیسک های بلوری و ویدیوهای دانلودی HD به عنوان تنها منابع تصویری با کیفیت 1080p نام برد. اما مطمئنا در آینده ای نزدیک این داستان به لطیفه بامزه ای شباهت پیدا خواهد کرد. کدام یک از شما هنوز از نوارهای بتا مکس و حتی نوارهای VHS برای تماشای فیلم استفاده میكنند.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» هارد

 

هارد دیسک در سال 1950 اختراع گردید. هارد دیسک های اولیه شامل دیسک های بزرگ با قطر 20 اینچ (50/8 سانتیمتر) بوده و توان ذخیره سازی چندین مگابایت بیشتر را نداشتند. به این نوع دیسک ها در ابتدا " دیسک ثابت " می گفتند. در ادامه به منظور تمایز آنها با فلاپی دیسک ها از واژه " هارد دیسک " استفاده گردید. هارد دیسک ها دارای یک Platter ( صفحه ) به منظور نگهداری محیط مغناطیسی می باشند. عملکرد یک هارد دیسک مشابه یک نوار کاست بوده و از یک روش یکسان برای ضبط مغناطیسی استفاده می نمایند. هارد دیسک ونوار کاست از امکانات ذخیره سازی مغناطیسی یکسانی نیز استفاده می نمایند.در چنین مواردی می توان بسادگی اطلاعاتی را حذف و یا مجددا" بازنویسی کرد. اطلاعات ذخیره شده بر روی هر یک از رسانه های فوق ، سالیان سال باقی خواهند ماند. علیرغم وجود شباهت های موجود ، رسانه های فوق در مواردی نیز با یکدیگر متفاوت می باشند:
لایه مغناطیسی بر روی یک نوار کاست بر روی یک سطح پلاستیکی نازک توزیع می گردد. در هارد دیسک لایه مغناطیسی بر روی یک دیسک شیشه ای ویا یک آلومینیوم اشباح شده قرار خواهد گرفت . در ادامه سطح آنها بخوبی صیقل داده می شود.
در نوار کاست برای استفاده از هر یک از آیتم های ذخیره شده می بایست بصورت ترتیبی ( سرعت معمولی و یا سرعت بالا) در محل مورد نظر مستقر تا امکان بازیابی ( شنیدن ) آیتم دلخواه فراهم گردد. در رابطه با هارد دیسک ها می توان بسرعت در هر نقطه دلخواه مستقر و اقدام به بازیابی ( خواندن و یا نوشتن ) اطلاعات مورد نظر کرد.
در یک نوار کاست ، هد مربوط به خواندن / نوشتن می بایست سطح نوار را مستقیما" لمس نماید. در هارد دیسک هد خواندن و نوشتن در روی دیسک به پرواز در می آید! ( هرگز آن را لمس نخواهد کرد ).
نوار کاست موجود در ضبط صوت در هر ثانیه 2 اینچ ( 5/08 سانتیمتر ) جابجا می گردد. گرداننده هارد دیسک می تواند هد مربوط به هارد دیسک را در هر ثانیه 3000 اینچ به چرخش در آورد .
یک هارد دیسک پیشرفته قادر به ذخیره سازی حجم بسیار بالائی از اطلاعات در فضائی اندک و بازیابی اطلاعات با سرعت بسیار بالا است . اطلاعات ذخیره شده برروی هارد دیسک در قالب مجموعه ای از فایل ها ذخیره می گردند. فایل نامی دیگر برای مجموعه ای از بایت ها است که بنوعی در آنها اطلاعاتی مرتبط به هم ذخیره شده است . زمانیکه برنامه ای اجراء و در خواست فایلی را داشته باشد، هارد دیسک اطلاعات را بازیابی و آنها برای استفاده پردازنده ارسال خواهد کرد.
 
                                      
                                             
کالبد شکافی هارد دیسک
 
بهترین روش شناخت نحوه عملکرد هارد دیسک کالبد شکافی آن است . یک پوسته ( قاب ) آلومینیومی که کنترل کننده هارد دیسک در درون آن ( یک سمت دیگر ) قرار دارد. کنترل کننده فوق مکانیزمهای خواندن ، نوشتن و موتوری که باعث چرخش صفحات هارد دیسک می شود را کنترل می نماید. در نزدیکی برد کنترل کننده کانکتورهای مربوط به موتوری که باعث چرخش صفحات هارد می شود قرار دارد.

اگر در هارد دیسک را باز کنید مشاهده می کنید:

Platters ( صفحات )


این صفحات می توانند با سرعت 3600 تا 7200 دور در دقیقه چرخش نمایند

 
بازو


بازوئی که هد خواندن و نوشتن را نگاه داشته است . این بازو با سرعتی معادل 50 بار در ثانیه قادر به حرکت در طول هر یک از صفحات است ( حرکت شعاعی ) به منظور افزایش ظرفیت هارد دیسک می توان تعدادی از صفحات را استفاده کرد . مکانیزمی که باعث حرکت بازوها بر روی هارد دیسک می گردد ، سرعت و دقت را تضمین می نماید.در این راستا از یک موتور خطی با سرعت بالا استفاده می گردد.
                                              
ذخیره سازی داده ها
 
اطلاعات بر روی سطح هر یک از صفحات هارد دیسک در مجموعه هائی با نام سکتور و شیار ذخیره می گردد. شیارها دوایرمتحدالمرکزی می باشند که بر روی هر یک از آنها تعداد محدودی سکتور با ظرفیت بین 256 ، 512 بایت ایجاد می گردد. سکتورهای فوق در ادامه و همزمان با آغاز فعالیت سیستم عامل در واحد های دیگر با نام " کلاستر " سازماندهی می گردند. زمانیکه یک درایو تحت عملیاتی با نام Low level format قرار می گیرد، شیارها و سکتورها ایجاد می گردند. درادامه و زمانیکه درایو High level format گردید، با توجه به نوع سیستم عامل و سیاست های راهبردی مربوطه ساختارهائی نظیر : جدول اختصاص فایل ها، جدول آدرس دهی فایل ها و... ایجاد، تا بستر مناسب برای استقرار فایل های اطلاعاتی فراهم گردد.
 
                                        
نحوه ی انتخاب یک هارد دیسک
 
هارد دیسک (Hard disk ) ، یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری درکامپیوتر پس از پردازنده و حافظه است. از هارد دیسک ، بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می گردد . اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها، جملگی بر روی هارد دیسک ذخیره می گردند. در زمان انجام برخی عملیات خاص توسط کامپیوتر، نظیر ویرایش فیلم ها ، بازی های کامپیوتری و یا پخش موزیک ، استفاده از یک هارد دیسک با ظرفیت بالا، سرعت مناسب و قابل اطمینان ، بطرز محسوسی بهبود محیط عملیاتی خصوصا" ذخیره و بازیابی اطلاعات را بدنبال خواهد داشت . در سالیان اخیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک بسرعت و در ابعاد متفاوت رشد و گسترش یافته است .در نتیجه ما باید توجه کنیم که هارد دیسکی که انتخاب می کنیم از هر جهت با کیفیت باشد.
 
                                      
جایگاه هارد دیسک
 
 
با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک ، ظرفیت آنان درفواصل زمانی بین دوازده تا هیجده ماه ، دو برابر می شود . بدین ترتیب ، عملا" کامپیوترهای شخصی بسمت ماشین های چند رسانه ای حرکت نموده که می توان حجم بالائی از اطلاعات شامل صوت ، تصویر و گرافیک را بر روی آنان ذخیره نمود. بیشترین ظرفیت هارد دیسک قابل نصب بر روی کامپیوترهای Desktop ، معادل 250 گیگابایت می باشد. ظرفیت فوق ، ده برابر بیش از ظرفیت هارد دیسک های سه سال پیش است .
تولید کنندگان در صدد ارائه اینترفیس های سریال ATA بوده که نسبت به مدل های پیشین ( اینترفیس های موازی ATA) دارای سرعت بمراتب بیشتری می باشند. محصولات تولید شده در سالهای آینده ، از تکنولوژی فوق استفاده خواهند کرد. عملکرد تمامی هارد دیسک ها در زمان اجرای یک برنامه مشابه یکدیگر بوده و استفاده از درایوهای با سرعت بالا، مزایا و امتیازات متعددی را برای کاربرانی که قصد پردازش داده هائی با حجم بالا ( تصاویر و ویدئوهای دیجیتال ) را دارند ، بدنبال خواهد داشت.
بر اساس آزمایشات متعدد انجام شده توسط برنامه Photoshop ، مشخص شده است که انجام عملیات پیچیده ای نظیر : اعمال فیلترها ، گردش و ویرایش تصاویر در هارد دیسک های با سرعت بالا ، شصت درصد سریعتر از سیستم هائی است که دارای درایوهائی با سرعت پائین می باشند.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» اسكن كردن سيستم بدون نياز به آنتي ويرووووووووس

خیلی اوقات پیش می آید که کامپیوتر شما دچار ویروسی می شود که امکان اسکن و تشخیص آن توسط آنتی ویروس وجود ندارد و یا آنکه ویروس با تشخیص نصب بودن آنتی ویروس بروی سیستمتان عملکرد آن را دچار اختلال می کند و مانع از این می شود که شما بتوانید از آنتی ویروس خود برای اسکن کامپیوتر استفاده کنید. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان در این شرایط کامپیوتر را خودمان اسکن کنیم و مشکل به وجود آمده در آنتی ویروس را برطرف کرد؟ پاسخ تمامی این سوالات مثبت است! در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ابتکاری و در عین حال کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید کامپیوتر خود را شخصأ اسکن کنید و ویروس موجود را پاک کنید ، بدون بهره گیری از هیچ نوع آنتی ویروسی!

اولین قدم برای اسکن کردن کامپیوترتان نمایش فایل های مخفی در کامپیوتر می باشد.

برای انجام این کار : ابتدا با مراجعه به My Computer بروی منوی Tools کایک کنید و از منوی حاصل بروی عبارت Folder Options کلیک کنید. سپس بروی برگه View کلیک کنید و در این برگه تیک کنار عبارت های Show Hidden Files and Folders را فعال کنید و تیک کنار عبارت Hide Extensions For Known File Types را بردارید و بروی عبارت OK کلیک نمایید.
اینک از طریق مسیر C:/Windows/system32 به پوشه System32 مراجعه کنید. پس از ورود به پوشه system32 بروی منوی View کلیک کنید و از منوی حاصل عبارت Details را انتخاب کنید.
حال در پوشه system32 بروی جدا کننده Date Modified کلیک کنید و آنرا به سمت راست بکشید به طوری که تاریخ تمامی فایل ها یه طور کامل نمایش داده شود.
فایل های نمایش داده شده در پوشه system32 فایل های سیستمی مربوط به ویندوز می باشد که اکثرا با پسوند dll می باشد و این بخش معمولا مورد هدف ویروس ها و Spyware قرار می گیرد و خود را در بین این فایل ها مخفی می کنند.

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر این فایلهای قرار گرفته در این بخش دارای یک زمان مشخص می باشد و این زمانها (مثلا 8/10/2004) معرف این می باشد که مایکروسافت در این تاریج برنامه مربوط به فایل مورد نظر را به پایان رسانیده است (ترفندستان) و در واقع این زمان ها هیچ ربطی به زمان نصب ویندوز ندارد. حال اگر ویروس و یا spyware به این بخش حمله کند زمان آن با زمان فایل های سیستمی موجود در پوشه system32 مطابق ندارد و زمانی جدید تر از زمان مربوط به فایلهای سیستمی ویندوز خواهد بود و به راحتی از طریق مشاهده زمان های قرار گرفته در Date Modified قابل تشخیص می باشد. البته نکته بسیار مهم که باید توجه شود این است که نصب یک سخت افزار جدید و یا یک نرم افزار خاص می تواند فایلی را در این بخش کپی کند که زمان آن با زمان فایل های سیستم مطابق ندارد.

پس برای اینکه فایلی را در این بخش به اشتباه پاک نکنید روشی را مطرح میکنیم که این اشتباه رخ ندهد:
اگر میان فایل های واقع در پوشه system32 به فایلی برخورد کردیدکه تاریخ آن با تاریخ فایل های سیستمی ویندوز مطابقت نداردبروی این فایل کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید. سپس در پنجره Properties بروی برگه Version کلیک کنید و در این برگه نام کمپانی و ورژن فایل مورد نظر را مطالعه کنید.
اگر اطلاعات این فایل شامل نام کمپانی و خیلی اطلاعات دیگر برایتان آشنا نبود نام فایل مورد نظر را در موتور جستجو گر گوگل تایپ کنید و اگر در نتایج جستجو به این اشاره شده بود که این فایل ویروس است حتما آن را پاک کنید ولی اگر در نتایج جستجو به آلوده بودن این فایل اشاره نشده بود این فایل به واسطه یک سخت افزار و یا نرم افزاری به وجود آمده است



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» 10مورد مهم براي خريد كارت گرافيك

انتخاب یک کارت گرافیک جدید می تواند امری دشوار باشد. تا زمانی که شما درباره آخرین GPU های ارائه شده و کارایی های آنها اطلاع نداشته باشد، دانستن اینکه کدام کارت ارزش خریدن را دارد غیر ممکن است. واحد پردازش گرافیکی GPU، مثل CPU، هر سال پیشرفت می کند و این به این معنی است که دامنه بسیار وسیعی از کارت گرافیک ها برای انتخاب موجود می باشند و خرده فروشان هم دوست دارند کارت های منسوخ را در کنار آخرین و بهترین کارت های ارائه شده قرار دهند. اگر در اینجا دقت نکنید ممکن است در آخر پول زیادی برای تکنولوژی صرف کنید که قبلا کنار گذاشته شده است. در این مقاله ۱۰ موضوع را که قبل از خرید یک کارت گرافیک باید در نظر داشته باشید بررسی می کنیم.

۱) حافظه همه چیز نیست!

شما به یک کارت گرافیک نیاز دارید که حافظه کافی برای بازی کردن بازی ها، در وضوح بالا و با تنظیمات گرافیکی بالا داشته باشد. کارت گرافیک های خوب معمولا مقدار زیادی حافظه دارند، زیرا کل توان GPU در صورت کافی نبودن حافظه موجود ممکن است تلف شود.
۵۱۲MB حافظه هیچ کمکی به این Radeon X۱۳۰۰ نمی کند و Radeon X۱۶۰۰ با ۲۵۶ MB حافظه بهتر عمل می کند.
تولید کنند گان کارت های گرافیک می دانند که خریداران تازه کار معمولا به مقدار حافظه به عنوان ملاک اصلی مقایسه دو کارت توجه می کنند، و این دلیلی است بر دیدن کارت های با GPU های ارزانی که ۲۵۶MB و یا حتی ۵۱۲MB حافظه دارند و این مانند این است که یک موتور ضعیف را در بدنه یک ماشین تنومند قرار دهیم. چنین کارت هایی ممکن است اعداد درستی در مشخصات داشته باشند اما کارایی ضعیف خود را به محض شروع بازی نمایان خواهند کرد.

۲) همه چیز به GPU مربوط است!

حافظه مهم است، اما قلب واقعی یک کارت گرافیک واحد پردازش مرکزی آن است. هنگامی که شما در میان نام های کارت های گرافیک پرسه می زنید، مهمترین چیزی که به نظر می رسد نوع GPU است، زیرا این چیپ کوچک مسئول کلیه کارهای کارت های سه بعدی است. امروزه بهترین پردازنده های گرافیکی را Nvidia و ATI تولید می کنند، اما خریدن یک کارت گرافیک با یک پردازنده Nvidia GeForce و یا ATI Radeon کافی نیست. شما باید علاوه بر این به مدل پردازنده توجه کنید، زیرا هر دو شرکت از کارت های سطح پایین زیر ۱۰۰ دلار تا کارت های پر قدرت ۵۰۰ دلاری خود را با این اسامی نام گذاری می کنند. شماره های بزرگتر در مدل ها بهتر هستند، اما باید به توصیف کننده های اضافی در نام مدل مانند GT، GS، GTX، XT و XTX توجه کنید زیرا اینها معمولا اطلاعاتی در مورد سایه زن ها و همچنین سرعت پردازنده نمایان می کنند. نقد چند کارت را بخوانید و یا نگاهی به کارایی کارت ها در بازی ها بیندازید تا با مدل های فعلی آشنا شوید و بتوانید آنها را با هم مقایسه کنید.

۳) خط لوله، سایه زن و سرعت ساعت

در روزهای اولیه شتاب دهنده های سه بعدی شما می توانستید با نگاه کردن به سرعت و خط لوله پیکسل های یک GPU، اطلاعات کلی در مورد سطح کارایی آن کسب کنید. امروزه GPU ها کارهای بیشتری از پردازش پیکسلی بی خردانه انجام می دهند. نور پردازی و افکت های دیگر که معمولا به چندین گذر از خط لوله نیاز داشتند اکنون می تواند توسط یک برنامه سایه زن اجرا شوند و همان نتایج را با گذر و کار بیهوده کمتر به همراه بیاورند. هم اکنون GPU ها دارای واحد های پردازش اختصاصی هستند که به راه اندازی کار برنامه های پیچیده راسی و سایه زن پیکسلی اختصاص یافته اند. با افزایش سایه پردازی های بازی ها، واحد های سایه زن ه یک خصوصیت مهم در کارت های ویدیویی آینده، تبدیل خواهد شد. اخیرا ATI شروع به ارائه گزارش درباره تعداد واحدهای سایه زن تخصیص داده به هر خط لوله پیکسلی در Radeon X۱۹۰۰ XTX کرده است.

برای هم اکنون، هنوز هم شما می توانید GPU ها را توسط تعداد خطوط لوله پیکسلی که دارند ارزیابی کنید. اگر چه تولید کنند گان GPU اطلاعاتی هم درباره خطوط لوله راس (vertex pipeline) می دهند، اما تا کنون ما بازی مشاهده نکرده ایم که به خاطر سطح پردازش راسی پایین، در تنگنا قرار بگیرد. کارت ها سطح پایین معمولا دارای ۴ خط لوله پیکسلی می باشند. کارت های متوسط دارای ۸ یا ۱۲ خط لوله می باشند و کارت های سطح بالا دارای ۱۶ و یا بیشتر خط لوله می باشند. سرعت ساعت بیشتر همیشه بهتر است، اما اگر مجبور شدید بین سرعت ساعت GPU و تعداد خطوط لوله پیکسلی آن یکی را انتخاب کنید، معمولا بهتر است تعداد بیشتر خط لوله را انتخاب کنید. کارتی که با سرعت ۴۰۰MHz که دارای ۸ خط لوله است عملکرد بسیار بهتری نسبت به کارتی ۵۰۰MHz با ۴ خط لوله دارد.

۴) Windows Vista و Direct۳D ۱۰

مایکروسافت تصمیم دارد که جدیدترین نسخه windows خود را در اوایل سال ۲۰۰۷ منتشر کند. این سیستم عامل جدید DirectX ۱۰ را به همراه دارد، که مجموعه ایی از توابع به روز شده می باشد، که نرم افزارهای کاربردی برای دسترسی به منابع سیستم (شامل کارت های سه بعدی) می توانند از آنها استفاده کنند. نسخه جدید DirectX شامل نسخه جدیدی از Direct۳D می باشد که برای ساده کردن خط لوله گرافیکی با کاهش بار CPU و انتقال کارها به GPU طراحی شده است. اگر چه ویندوز ویستا با کارت های گرافیکی DirectX ۹ کار خواهد کرد، اما برای اجرای بازی های DX۱۰ که در آینده خواهند آمد به یک کارت DX۱۰ نیاز خواهید داشت.
انتظار می رود Nvidia و ATI اولین کارت های DX۱۰ خود را در نیمه دوم سال ۲۰۰۶ به فروش بگذارند، اما نیازی نیست عجله کرده و از ترس مشکلات تطبیق با بازی ها یکی از آنها را بخرید. توسعه دهندگان بازی ها این را درک می کنند که چندین سال طول خواهد کشید که تعداد نسخه های نصب شده DX۱۰ از DX۹ پیشی بگیرند. تا چندین سال بعد از ورود ویستا کلیه بازی ها، منجمله بازی های انحصاری ویستا یعنی Halo ۳ و Shadow run با هر دو نسخه DX۱۰ و DX۹ کار خواهند کرد.

۵) زمان مناسب برای خرید

مسابقه ATI و Nvidia، برای ما یک سیکل سریع توسعه تکنولوژی ها سه بعدی به ارمغان آورده است. تولید کنند گان GPU هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک خط جدید تولید چیپ را راه اندازی می کنند، که نتیجه آن جریانی از کارت های با قدرت و قابلیت های بیشتر می شود. تولید کنند گان همچنین سعی می کنند پس از چند ماه از معماری اولیه، با دستکاری کردن طراحی ها، سرعت ساعت چیپ ها را افزایش داده و قابلیت های جدیدی را به آنها اضافه کنند تا بتوانند خطوط تولید را بهبود ببخشند. از آنجایی که بسیاری از قابلیت ها مانند شتاب دهنده ویدیویی دقت بالای H.۲۶۴ و یا سایه زن پیشرفته مدل ها آینده نگر هستند، ممکن است یک یا دو سال قبل از فراگیر شدن محتوای واقعی برای آن ها طول بکشد.

تقریبا هر زمانی برای خریدن کارت گرافیک جدید مناسب است، اگر قصد ندارید بهترین کارت موجود را بگیرید. قیمت کارت های گرافیکی به سرعت افت می کنند، زیرا معرفی متناوب کارت های جدید، کارت های قدیمی و ضعیف تر را به قیمت های مناسب حل می دهند. بدترین شرایط زمانی است که یک کارت گرافیک سطح بالا را دقیقا قبل از معرفی یک GPU جدید از Nvidia یا ATI خریداری کنید، اگر چه باز هم یک کارت گرافیک قدرتمند خواهید داشت که تا مدت ها هیچ مشکلی برای اجرای بازی هایی که می خواهید نخواهد داشت.

 


ادامه مطلب ...
نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» كمي راجع به كيس

کیس کامپیوتر


کیس ، یک جعبه فلزی و پلاستیکی است که قطعات اصلی یک کامپیوتر را در خود جای می دهد . با این که کیس دارای نقشی حیاتی در یک کامپیوتر نظیر پردازنده و یا مادربرد نمی باشد، ولی نمی توان به آن صرفا" به عنوان یک جعبه نگاه کرد .

کیس دارای نقشی اساسی در رابطه با نحوه عملکرد مناسب و شکل ظاهری یک کامپیوتر است :ساختار : مادر برد در کیس و در محل مورد نظر بسته می شود. سایر قطعات داخلی به مادربرد متصل شده و یا مستقیما" به کیس بسته خواهند شد .کیس می بایست دارای یک ساختار قابل قبول برای نصب قطعات باشد تا این اطمینان حاصل گردد که هر چیز به درستی در محل خود قرار گرفته و همه چیز به درستی کار می کند . حفاظت : کیس ، حفاظت لازم از عناصر نصب شده درون سیستم با دنیای خارج و بالعکس را انجام می دهد

. یک کیس مناسب ، درون کامپیوتر را در مقابل صدمات فیزیکی ، اشیاء خارجی و نوسانات جریان برق محافظت نموده و سایر تجیهزات الکترونیکی موجود در خارج از کیس نیز در مقابل نویز تولید شده توسط عناصر درون کیس ، حفاظت می شوند . منبع تغذیه نصب شده بر روی کیس ، با توجه به نحوه انجام وظایف مربوطه ، امواج رادیوئی محدودی را تولید می نماید که می تواند بر روی سایر دستگاه های الکترونیکی در مجاورت کیس ، تاثیر داشته باشد . سیستم خنک کننده : حرارت در هر سیستم با کارائی بالا می تواند مسائل خاص خود را بدنبال داشته باشد .
پردازنده های با سرعت بالا ، برق بیشتری را مصرف می نمایند و طبیعی است که حرارت بیشتری را نیز تولید نمایند .
در صورتی که عناصر حیاتی درون کیس به درستی خنک نگردند و حرارت آنان افزایش پیدا نماید ، می بایست در انتظار طیف وسیعی از مشکلات و مسائل کاملا" تصادفی در سیستم بود . مسائلی که عملا" امکان ردیابی و تشخیص آنان ممکن است مدت ها بطول انجامد .

متاسفانه مشکلاتی که بدلیل افزایش حرارت در سیستم ایجاد می شود ، بگونه ای نمی باشند که یک پیام خاص بر روی نمایشگر نمایش داده شود و اعلام گردد که "سیستم به دلیل بالا رفتن حرارت قادر به کارکردن نمی باشد" . یک کیس مناسب دارای امکانات لازم به منظور خنک نمودن عناصر حیاتی سیستم است. در کیس های کوچک بدلیل این که عناصر در فاصله کمتری نسبت به یکدیگر نصب می گردند ، جریان هوای درون کیس کاهش پیدا نموده ( توسط برخی عناصر بلاک می گردد ) و دستگاه تولید کننده حرارت دارای فضای کمتری به منظور دور کردن حرارت می باشد .
قابلیت توسعه : کیس، ظرفیت فیزیکی ارتقاء کامپیوتر در آینده را نیز مشخص خواهد کرد . مثلا" در صورتی که قصد اضافه نمودن تجهیزاتی نظیر هارد دیسک ، درایوهای CD ، درایو Tape و سایر دستگاه های داخلی را داشته باشیم ، تمامی عناصر فوق می بایست در مکان هائی که در کیس تعبیه می گردد ، نصب شوند. در صورت کوچک بودن کیس و یا عدم طراحی مناسب آن ، در زمان ارتقاء سیستم با محدودیت های ناخواسته ای مواجه خواهیم شد

. زیبائی : کیس ، اولین نمای ظاهری از یک کامپیوتر است که توجه افراد را به سوی خود جلب می نماید . برای برخی از مردم شکل ظاهری کیس دارای نقشی اساسی نمی باشد و برای تعدادی دیگر این موضوع حائز اهمیت است . نمایش وضعیت عملیات درون کیس : کیس دارای چندین LED است که اطلاعات لازم در رابطه با عملیاتی که درون کیس در شرف انجام است را اعلام می نماید ( برخی از عملیات نشان داده خواهند شد ).

اجزای یک کیس

به همراه کیس عناصر دیگری نیز عرضه می گردد. عناصر فوق با توجه به نوع و طراحی یک کیس متفاوت می باشند . در زمان تهیه یک کیس می بایست از وجود عناصر ارائه شده همراه کیس اطمینان حاصل نمود تا در زمان نصب تجهیزات سخت افزاری درون آن با مشکل خاصی مواجه نشویم . در صورت تهیه یک سیستم آماده ( اسمبل شده ) ، از تعداد زیادی از عناصر فوق استفاده شده است .

فریم و روکش

فریم فیزیکی کیس و روکش آن معمولا" از جنس ورق فلزی می باشد. روکش کیس با استفاده از پیچ به بدنه کیس بسته می شود ( تمامی کیس ها از پیچ به منظور بستن روکش به بدنه استفاده نمی نمایند و در طرح های جدید از پانل های متحرک استفاده می گردد ) . نوع و کیفیت روکش و فریم کیس یکی از عوامل تاثیر گذار در نگهداری ، طول عمر مفید و زیبائی یک کیس می باشد . غیر قابل انعطاف : تعداد زیادی از عناصر درون کامپیوتر دارای تحمل مناسب به منظور بستن بر روی کیس می باشند ( مثلا" مادربرد ) . یک کیس با کیفیت بالا از ورق های فلزی ( ۱۶ تا ۱۸ ) استفاده می نماید.

تمامی کیس های فلزی دارای استحکام لازم بوده و سیستم را در مقابل خم شدن و لرزش حفاظت می نمایند . تناسب لازم : کیس های با کیفیت دارای یک تناسب بین عناصر خود هستند . روکش به درستی به صورت کشوئی در فریم قرار می گیرد و هر پانل پلاستیکی بدون تلق و تلق و یا وجود فاصله و فضای خالی بدرستی در محل مربوطه قرار می گیرد . بستن مناسب روکش به فریم ، کاهش تشعشعات رادیوئی از کامپیوتر را بدنبال خواهد داشت . برش مناسب : کیس های مناسب به خوبی برش داده می شوند . در برخی از کیس ها نوع برش بگونه ای است که لبه ها و گوشه های تیزی ایجاد می گردد که می تواند برای هر فردی که از کیس استفاده می نماید ، خطرناک باشد .

منبع تغذیه

منبع تغذیه معمولا" به همراه کیس ارائه می گردد ولی از لحاظ فنی جزئی از یک کیس نمی باشد . منبع تغذیه به همراه یک فن تعبیه شده ارائه می شود که در قسمت پشت کیس نصب می گردد . بر روی منبع تغذیه از یک سوئیچ برای تغییر ولتاژ ورودی استفاده می شود که در اکثر سیستم های جدید پشت یک دکمه پلاستیکی قرار می گیرد که از طریق بخش بیرونی منبع تغذیه در دسترس قرار خواهد گرفت . به همراه اکثر کیس ها یک کابل برق استاندارد ( معمولا" مشکی ) ارائه می شود که منبع تغذیه از طریق آن به برق متصل می گردد .

کابل های اتصال Speaker و LEDs

اکثر کیس ها حداقل دارای دو LED می باشند که روشن و یا خاموش بودن سیستم و فعالیت هارد دیسک را نشان می دهند . برخی کیس ها دارای LED بیشتری می باشند . یک Speaker استاندارد در کامپیوترهای شخصی معمولا" در محلی درون کیس بسته می شود. به همراه کیس، کابل های خاصی برای LED و Speaker ارائه می شود که به مادربرد و یا درایوها متصل می گردند .

هواگیر خنک کننده و فن های کمکی

هواگیرهای خنک کننده معمولا" در جلوی کیس قرار می گیرند تا امکان چرخش هوا درون کیس فراهم گردد . برخی از کیس ها دارای امکانات لازم به منظور اضافه نمودن فن های بیشتری می باشند .

امکانات لازم به منظور بستن عناصر درون کیس
در صورت تهیه یک کیس جدید ، امکانات سخت افزاری خاصی به منظور بستن مادربرد بر روی کیس نیز ارائه می گردد . امکانات فوق با توجه به نوع طراحی کیس و سیاست های تولید کننده متفاوت می باشد. پایه های پلاستیکی که از آنان به منظوربستن مادربرد برروی کیس استفاده می گردد و واشر هائی از جنس پلاستیک و یا کاغذ که در زیر پیچ ها قرار خواهند گرفت ، از حمله امکانات ارائه شده به همراه کیس می باشد .

انواع کیس : اندازه و Style

کیس ها در مدل های متفاوتی عرضه می گردند. کیس های Desktop و Tower ( صرفنظر از اندازه آن ) دو نمونه متداول در این زمینه می باشند . کیس های Desktop به شکل مستطیل و کیس های Tower به شکل برج می باشند. برای اندازه و شکل یک کیس تاکنون استاندارد خاصی تدوین نشده است . مثلا" یک کیس Full tower تولید شده توسط یک تولید کننده می تواند با نمونه مشابه تولید شده توسط یک شرکت دیگر متفاوت باشد . برخی از تولیدکنندگان ، امکاناتی را به کیس اضافه می نمایند که قابلیت های آن را افزایش می دهد . مثلا" کیس های Mini tower یک تولید کننده ممکن است دارای فضاء و امکانات بیشتری به منظور نصب تجهیزات سخت افزاری در مقایسه با یک کیس Mid Tower باشند .

محل استقرار کیس

اولین موضوع در زمان انتخاب یک کیس، تعیین مکان استقرار کیس است. در این رابطه از دو گزینه متفاوت میزکار و یا کف زمین می توان استفاده نمود. قرار دادن کیس بر روی زمین، بخشی از فضای میز شما را آزاد می نماید ولی دکمه های Power ، Reset ، LED و درایوهای موجود براحتی در دسترس شما قرار نخواهند گرفت( خصوصا" اگر محل نصب کیس با میز کار فاصله داشته باشد) . در چنین مواردی ممکن است به دلیل فاصله زیاد بین کیس و میزکار ، به امکانات خاصی به منظور افزایش طول کابل صفحه کلید، موس و یا مانیتـور نیاز باشد . کیس های Desktop معمولا" بر روی میز و کیس های Tower بر روی زمین قرار گرفته و در اندازه های متفاوتی عرضه می شوند : Full Tower : این نوع کیس ها بزرگ و سنگین بوده و معمولا" دارای ارتفاعی بین دو تا سه فوت می باشند . کیس های فوق دارای امکانات و انعطاف لازم در زمان توسعه سیستم می باشند . ( استفاده از چندین Drive Bay برای نصب درایو درون کیس ) . کیس های Full tower معمولا" از منابع تغذیه با توان بالا استفاده می نمایند . Mid Tower : کیس های فوق مشابه Full tower بوده با این تفاوت که اندازه آنان کوچکتر است . Mini Tower : در حال حاضر یکی از متداولترین کیس های استفاده شده برای کامپیوترهای شخصی است . سیستم خنک کننده این نوع کیس ها بهتر از کیس های Desktop می باشد. اندازه این کیس ها بگونه ای است که بسیاری از کاربران ترجیح می دهند آنان را بر روی میز کار خود قرار دهند.Desktop : استفاده از کیس های فوق در ماشین های IBM مدل های AT و XT متداول و بنوعی استاندارد گردید. کیس های Desktop امروزی دارای تفاوت هائی با مدل های قدیمی می باشند ولی ایده آن همچنان یکی است : قرار دادن کیس بر روی میز و مانیتور بر روی آن طرح های خاص : علاوه بر مدل های استاندارد کیس ، در برخی سیستم ها از طرح های کاملا" خاص و سفارشی استفاده می گردد . مثلا" در برخی از مدل های کامپک ، مانیتور و کیس در یک جعبه مشترک قرار می گیرند . قابلیت ارتقاء اینگونه سیستم ها بدلیل وابستگی به یک طرح خاص ، مشکلات خاص خود را بدنبال خواهد داشت .

انواع کیس : لی اوت عمومی

محل اسلات ها در پشت کیس و روشی که کیس با عناصر اصلی مرتبط می گردد از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک لی اوت می باشد . منبع تغذیه ، مادربرد و نوع کیس سه عامل مهم در رابطه با نوع لی اوت یک کیس می باشند که می بایست بدرستی با یکدیگر مطابقت نمایند . ATX ، اولین تغییر محسوس در طراحی کیس و مادربرد در سالیان اخیر است که توسط شرکت اینتل در سال ۱۹۹۵ مطرح گردید.در این نوع کیس ها از منابع تغذیه ATX استفاده می شود . در پشت کیس ، سوراخ های خاصی تعبیه شده است تا متناسب با نوع مادربرد از آنان استفاده شود ( خصوصا" پورت های I/O ).

Drive Bays

به فضای موجود در کیس به منظور قرار دادن هارد دیسک ، فلاپی ، CD و سایر درایوها اطلاق می گردد که داری دو نوع Internal ، External و در دو اندازه متفاوت ۵ / ۳ و ۲۵ / ۵ اینچ است .External Bay ، امکان دستیابی به دستگاه مورد نظر را از طریق خارج از کیس فراهم می نماید . هر نوع دستگاهی که از رسانه های ذخیره سازی Removable استفاده می نماید و یا دارای امکاناتی به منظور کنترل دستی است ، در یک External drive bay قرار می گیرد( فلاپی دیسک ، CD و ...) . Internal Drive Bay ، درون کیس قرار داشته و عملا" امکان دستیابی به آنان از خارج از کیس وجود ندارد . در صورتی که نحوه عملکرد یک دستگاه بگونه ای است که نیازمند دسترسی و یا کنترل خارجی نمی باشد ، از یک Internal Bay استفاده می گردد ( نظیر هارد دیسک ، البته می توان هارد دیسک را درون یک External Bay نیز نصب نمود ) .



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» نحوه اتصال كامپيوتر به تلويزيون

 

نحوه اتصال کامپیوتر به تلویزیون

تا آنجایی که ما تحقیق کردیم، پنچ روش متداول برای اتصال کامپیوتر و لپ تاپ به تلویزیون با توجه به نوع تلویزیون وجود دارد :

۱- استفاده از کابل S-Video

۲- استفاده از کابل VGA

۳- استفاده از کابل DVI

4- استفاده از مبدل (Scan Converter)

5- استفاده از روش HDMI

 

استفاده از کابل S-Video

یکی از روش‌های معمول برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون استفاده از کابل S-Video می‌باشد زیرا این کابل بسیار ارزان است و بسیاری از تلویزیون‌ها پورت S-Video را پشتیبانی می‌کند و حتی برخی از شرکت‌های سازنده کارت گرافیک این کابل را به طور رایگان در کنار کارت گرافیک خود قرار می‌دهند . البته‌S-Video ها در دو نوع 4 پین و 7 پین شده‌اند.

 انواع کابل s-video

 

استفاده از کابل VGA

اگر تلویزیون شما از نوع HDTV می‌باشد بهتر است از این روش استفاده کنید زیرا کابل VGA از لحاظ کیفیت بسیار بهتری نسبت به S-Video دارد و همچنین قیمت این کابل هم زیاد نیست . در ضمن این نوع اتصال توسط تلویزیون‌های معمولی پشتیبانی نمی‌شود و غالبا مخصوص HDTV ها است .

کابل vga

 

استفاده از کابل DVI

کابل DVI (Digital Visual Interface ) یکی از بهترین روش‌ها برای اتصال تلویزیون‌ها از نوع HDTV به کامپیوتر است. این روش دارای کیفیتی به مراتب بهتر از روش‌های قبلی است ولی در این نوع اتصال مشکلاتی وجود دارد: برخی از کامپیوتر‌ها اصلا این نوع کابل را پشتیبانی نمی‌کنند. این نوع اتصال باید توسط HDTV پشتیبانی شود که برخی از تلویزیون‌ها از نوع HDTV این نوع اتصال را پشتیبانی نمی‌کنند، همچنین قیمت این کابل چندین برابر کابل‌های VGA و S-Video است.

کابل dvi

 

استفاده از مبدل (Scan Converter )

مبدل‌هایی وجود دارد که قابلیت تبدیل اتصال VGA را  به S-Video دارا هستند . نکته جالب اینکه شرکت smarthome جدیدا مبدلی ساخته است که به صورت Wireless تلویزیون را به کامپیوتر متصل می‌کند.

 

استفاده از روش HDMI 

در مورد این نوع روش تا آنجایی که ما اطلاع داریم بهترین روش برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون است. زیرا از لحاظ کیفیت دارای بهترین کیفیت است و این نوع اتصال صدا و تصویر را با هم انتقال می‌دهد که البته کامپیوترهای معمولی این نوع اتصال را به هیچ عنوان پشتیبانی نمی‌کنند و این نوع اتصال مخصوص کامپیوتر‌ها و پخش کننده‌هایی است که برای اتصال به تلویزیون طراحی شده اند .این نوع اتصال ( HDMI ) توسط کارت‌های گرافیکی مثل کارت‌های گرافیکی nvidia سری 8 پشتیبانی می‌شود و دارای خروجی HDMI می‌باشند و صدا به همراه تصویر توسط یک کابل نازک شبیه usb انتقال پیدا می‌کنند. تصویری از کابل HDMI را می‌توانید در زیر مشاهده کنید

کابل HDMI

در کل چهار روش اول بیشترین استفاده را برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون دارا می‌باشند و شما می‌توانید با توجه به امکانات تلویزیون و کامپیوتر خود یکی از چهار روش را انتخاب نمایید.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
»

رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می‌شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.

مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می‌دهد.

در عصری که به‌سر می‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه‌ها ارایه می‌شود. در واقع می‌توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته‌های ارایه شده در دانشگاه‌های کشور به ابتدای سال 1380 و هم‌زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی‌گردد. اما در سال 1381 بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به‌طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونه‌ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به‌طور هم‌زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می‌شود و علی‌رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است. لذا آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات، پرداختن به چگونگی امکانات لازم و نقاط ضعف و چالش‌های موجود در مسیر ارایه این رشته است.

ماهیت رشته فناوری اطلاعات

پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد. به این مفهوم که رشته‌ای خالص نیست و از تلفیق رشته‌هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به‌ویژه نرم‌افزار به‌وجود آمده است.

ماهیت میان‌رشته‌ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم‌اکنون دانشگاه‌های مختلفی چون تربیت‌مدرس، خواجه‌نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده‌های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های علمی–کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.

بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می‌پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان‌ها آشنا می‌کند و در پایان این دوره، اندک‌اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می‌شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش‌های عمده‌ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش‌ها در دانشگاه‌های ایران ارایه می‌شود.

در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه‌حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی‌شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه‌های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می‌شود.

دروس رشته فناوری اطلاعات

 


ادامه مطلب ...
نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب